lördag 7 januari 2012

Genom dina ögon - Stephenie Meyer

Jorden har sakta men säkert tagits över av "främmande varelser" eller "själar" som de kallar sig själva. De få människor som inte blivit tillfångatagna, och fått en "själ" i sig, lever i ständig flykt och skräck.
Själen Vandraren kommer till Jorden och hamnar i en kropp, en flicka som hette Melanie tidigare och som de fångat med stora svårigheter.
Men Melanie är inte redo att lämna över sin kropp. Det är meningen att "värdarnas" medvetande ska vara borta när de kommer dit, men så är det inte för Vandraren. De får trängas där inne tillsammans.
Vandraren upptäcker hemska saker:
1. Det finns fler människor och hon vet var (genom Melanies medvetande som dröjer sig kvar).
2. Hon kan inte förråda dem, inte när hon kan känna vad de betyder för Melanies kropp och medvetande.

Det utvecklas till en kärlekssaga, en konflikt och mordförsök.
Själar är inte onda, de bara inser inte att människor är annorlunda och inser inte vad de gör mot dem. Människor är inte som andra varelser de ockuperat tidigare.

Detta är en jättebra bok, jag gillar den skarpt. Man får hänga i den första delen av boken för det är ganska mycket information för att man ska förstå konfliktens kärna. Men det är helt klart värt det!
Meyers språk och sätt att berätta sviker inte och det här är sannerligen det bästa hon skrivit. Jag gillar karaktärerna och hur de beskrivs, även konfliken och känslan av förståelse. Att man kan ändra åsikt, saker är inte alltid som man trott. Ni kommer förstå om ni läser boken, vilket jag hoppas att ni gör.

Den här boken beskriver Meyer som en "vuxenbok" och jag håller med om att den i alla fall riktar sig till en äldre publik än vad Twilight gjorde, men inte mycket äldre.
Jag återvänder fortfarande till mina favoritbitar i boken, jag hoppas att du kommer känna att du vill göra detsamma!
Jag hade mina fördomar kring den här boken, men de fick lägga sig FORT.

Jag har läst både den svenska och den engelska versionen och jag måste säga att jag tycker bättre om den engelska, då kommer Meyers språkbruk verkligen till sin rätt.

Engelsk pocket 85 kronor (värt det) - klicka här
Engelsk inbunden 187 kronor - klicka här
Svensk pocket 44 kronor - klicka här
Svensk inbunden 174 kronor - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar