torsdag 8 mars 2012

Jag ska egentligen inte jobba här - Sara Beischer

Jag hade inte hört så mycket om den här boken innan jag läste den, men den verkade ha en intressant och nytänkande handling så jag gav den en chans.
Det var ett mycket bra val.

Boken handlar om Moa, unga 19-åriga Moa som inget hellre vill än att bli skådespelare och jobba på teatern. Men att komma in på en scenhögskola är svårt och hon får jobb på ett äldreboende "under tiden".
Det är vad hon ser det som, ett tillfälligt jobb. Ett okomplicerat jobb.
Men det är så mycket mer.

Jag älskade den här boken, den blandar blodigt allvar, med besvikelse, komisk naivitet och bara ren humor. Jag skrattade rakt ut en del gånger åt dråpliga saker och denna lilla flickas syn på gamla människor.
Den visar hur förvirrande det kan vara att ha en dröm men att inte kunna uppnå den så enkelt som man trott. Den visar en hel del andra saker också som får en att tänka på livet och på hur det är att bli gammal, på hur vi bör ta hand om våra gamla.

Boken är skriven på ett lite "omoget" sätt emellanåt, jag vet inte riktigt hur man ska beskriva det men sättet som boken är skriven på illustrerar ännu tydligare att man har att göra med en naiv tonårstjej. Det är jättebra i vilket fall som.

Det här var en annorlunda bok, en himla bra bok, som jag verkligen rekommenderar!

Inbunden 153 kronor - klicka här
CD-bok 209 kronor (släpps i maj) - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar