måndag 7 maj 2012

The two towers - J.R.R. Tolkien

Den andra delen i "Ringen-serien". Tog en evighet för mig att läsa ut, tror att det kan bero på att det händer mycket i den och att jag läste den på engelska.
Men jag kan lova att den var bra. Det var som att läsa en helt ny historia om man jämförde med den gamla svenska översättningen. Helt makalöst, Tolkien var i en klass för sig.

Tolkien gör ett bra jobb, trots att det är en mellanbok. Jag har en tendens att bli otålig när jag vet att det kommer en bok till efter, att detta inte är slutet på långa vägar.

Men om man ska gå till att beskriva lite av handlingen för er som har missat detta underverk. Frodo och Sam lämnar Sällskapet för att själva bege sig mot Mordor. På vägen möter de både vän och fiende, samt någon som de tror vara det ena men som visar sig vara det andra...
Sällskapet å andra sidan (det som finns kvar av dem) jagar efter orcherna som tog Merry och Pippin, när allt verkar hopplöst kommer nyheter som vänder upp och ner på precis allting.
Kriget kommer nära och börjar med Isengards anfall mot Rohan, nu är det dags för Sällskapet att visa sitt sanna värde!

Behöver jag säga att jag älskade den? Ingen sträckläsning men helt klart fantastiskt ändå.

Engelska alternativ:
Trilogin (+Hobbiten) 299 kronor, häftad, ILLUSTRERAD - klicka här
Trilogin i pocket 188 - klicka här
Inbunden 148 kronor - klicka här
Inbunden 127 kronor - klicka här
Häftad 88 kronor - klicka här
Häftad 74 kronor, ILLUSTRERAD - klicka här
Pocket 64 kronor - klicka här
CD-bok 287 kronor - klicka här

Svenska alternativ:
Inbunden, nya översättningen, 174 kronor - klicka här
Pocket 29 kronor - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar