onsdag 13 juni 2012

Användarrecension Adlibris Letto 2012

Intresset för Adlibris Letto har varit stort och många verkar ha varit nyfikna på vad denna pryl kan tillföra både bokälskare och teknikälskare. 
Jag har testat nya Adlibris Letto och tänkte nu dela med mig av mina fynd! Läs hela recensionen eller bara sammanfattningen och slutsatsen i slutet, det är upp till dig!



Utsidan

Vid första anblicken så är Letton stilren och enkel, den har endast 4 knappar att välja på (av/på-knapp, bläddra-fram-knapp, bläddra-tillbaka-knapp och en hem-knapp). Enklare än så blir det inte.
Den väger endast 200 gram och är lätt att greppa, man kan hålla den i en hand ganska enkelt i och med den bekväma storleken och utformningen. Den är 16,6x12x0,9 cm, mindre än jag hade väntat mig.

Vidare så kan man kika närmare på skärmen, 6 tum med 800x600 pixlars upplösning, inte helt fel i mitt tycke. Det funkar bra för syftet att läsa böcker.

Vi stannar kvar vid utsidan en stund till och konstaterar att den har usb-ingång för att kunna laddas och överföra filer med mera, usb-kabeln sätts enkelt ihop med adapter för att kunna laddas i ett vanligt vägguttag. Men det finns mer, plats för MicroSD och uttag för att använda vanliga standardhörlurar.

Manualen som följer med är i det närmaste skrattretande, det finns så lite information så man blir rent utav förvirrad av att bara läsa den. Varför brydde man sig ens om att skicka med den undrade jag?
Det fanns en viktig sak som stod i manualen som skulle bli ovärderlig för min natts sömn visade det sig, hur kunde man ana det? Se mer om detta i slutet av avsnittet som heter "Medan du läser".


Starten

Vi startar Letton genom ett snabbt tryck på på-knappen, en animation startar och håller på lite längre än jag hade väntat mig, men lite tålamod lönar sig och den är igång.

Vi kommer till en meny som är logiskt uppdelad i "Läser just nu", "Bibliotek", "E-boksbutiken" och "Inställningar". Enkelt, logiskt och bra.
Drar man åt sidan vid "Läser just nu", så som man gör med en vanlig touch-telefon, så får man se om man läser fler böcker samtidigt och hur långt man kommit i dem.
Om man också drar åt sidan vid "E-boksbutiken" så har man länkar direkt till Google, Boktipset och Wikipedia. Hemskt smidigt om man vill komma till bibliotek eller andra återförsäljare av e-böcker.

Något som dock slår mig är den totala avsaknaden av färg, det känns lite konstigt. Vanliga böcker har ju färg på omslaget, varför skulle inte böckernas framsida i Letton få ha det? Det gör att menyn på hela taget känns lite tråkig.
Men om man väger enkelhet mot en lite tråkig meny så vet jag vad jag föredrar.



Köpa eller låna en bok

Du måste ha tillgång till ett trådlöst internet, om du får det via en router eller telefonen spelar ingen roll. Det är lätt att koppla upp sig och anslutningen håller ganska bra. Det drar dock en del batteri så stäng av det när du är klar!

På förstasidan så finns Adlibrisloggan där, tydligt och bra. Klickar man på den så får man logga in på sitt Adlibriskonto och sen är det bara att börja handla! Skrämmande enkelt.

Lite svårare är det dock om man ska låna en bok från biblioteket, då måste man först skapa ett Adobe Digital Edition konto. Detta är lite omständligt kan jag tycka. Speciellt eftersom letton inte kommer ihåg användarnamn eller nummer och touchen blir ganska frustrerande när man ska skriva in långa kombinationer.
Det var något som jag med andra ord hoppade över, det ska gå men det kändes så omständligt så det gör jag när jag verkligen inte kan stå emot längre.

Nedladdningen av böcker är snabb, men de lägger sig inte i samma mapp som de böcker som man fick med läsplattan ligger i. Kan skapa frustration när man ska försöka hitta en specifik bok. En mapp som heter "Bundle" slår inte mig som den första som jag letar böcker i, men det är precis vad man ska göra.



Att hitta i biblioteket

Man kan från menyn välja att gå direkt in på en bok som ligger under "Bibliotek" genom att trycka på bilden. Men alla böcker syns inte där, som tur är finns en liten flik som säger "visa alla", när man går in där så kommer man enkelt in och får snabbt en överblick över böckerna som följde med när man köpte Letton.

Om man i det här läget trycker på "Hem-knappen" och sedan "Meny" så kan man välja hur man vill att böckerna ska sorteras, via titel, förlag eller i två kolumner till exempel. Det finns valmöjligheter som gör att man kan få det precis som man vill ha det.

I det här läget saknar jag färgade omslag väldigt mycket, det hade gjort stor skillnad när man letar efter en speciell bok.

Vi väljer en bok och trycker på den bilden, touchen är inte lika känslig som på en telefon så ibland måste man lirka lite för att det ska bli rätt. Lite pyssligt men man vänjer sig.


Att börja läsa

Det är när vi gått in i boken som vi får användning av "bläddra-fram-knappen" och "bläddra-tillbaka-knappen", enkelt. Ett klick ger ett hopp på en sida framåt, håll in knappen och du bläddrar snabbt.

Nu kan det vara värt att lägga märke till ett par saker angående skärmen:

1. Skärmen lyser inte, så man måste ha en ljuskälla precis som när man läser en vanlig bok. Något som är lite tråkigt då det hade kunnat spara en del diskussioner om när sänglampan ska släckas.

2.Det positiva är att skärmen inte drar så mycket ström och att den fungerar bra ute, även om det är soligt!

3.Den reflekterar inte så mycket ljus och blir därför mycket behaglig att titta på.

4. Skrämmande likt vanliga papperssidor, men man slipper bläddrandet som stör den bättre hälften när han/hon försöker sova.

Jag rekommenderar att använda "bläddra-knapparna" för att ändra sida, man kan använda touchfunktionen för att bläddra men den lämnar tyvärr en del att önska.

Oroa dig inte för att stänga av letton eller gå ur boken, letton sparar vilken bok du läste och vilken sida du var på. Enkelt och smidigt, den håller reda på flera böcker också om man behöver det. Den funktionen tackar vi för!


Medan du läser

Varför bara läsa boken som den är? Det finns massor med funktioner som bara väntar på att utnyttjas! Jag går igenom nästan hela menyn, flik för flik så ni får en bra översikt! Tryck på "Hem-knappen" följt av "Meny":

Gå till
Vill du gå till första sidan, sista sidan eller vilken sida som helst? Det kan du välja här.

Teckenstorlek
Hur stor text vill DU ha? Välj den som passar just nig bäst, något som jag är väldigt tacksam för då man slipper hålla texten ett visst avstånd från ögonen.

Typsnitt
Varför ha gamla Times New Roman när man kan ha en massa annat roligt istället? Gör texten personlig och använd det typsnitt som dina ögon fungerar bäst med eller som du helt enkelt gillar mest.

Visningsalternativ
Vill du ha svart bakgrund mot vit text, eller fetstil på texten? Avstavning är ett måste om man vill ha större storlek på texten, annars får den inte plats på skärmen.

Markeringar
Min favoritfunktion, helt klart! Det är här som alla studerande, bokcirkelpersoner och de som bara vill anteckna sina tankar medan de läser kommer jubla, det finns dels en bokmärkesfunktion om det är någon speciell sida eller stycke som man ska komma ihåg, men det finns också en anteckningsfunktion! Så man kan markera en del av en text och så skriva en anteckning till den markerade biten! Supersmidigt! Sen är det enkelt att bläddra mellan de olika anteckningarna också, bara en massa plus i kanten!
Man kan även göra understrykningar och bläddra mellan dem också.

Alla dessa funktioner är inte kompatibla med alla format av böcker.

Här ska jag passa på att berätta när "manualen" kom till användning, min Letto låste sig och jag kunde inte göra något, inte byta sida eller något. Jag fick panik och trodde att jag haft sönder den på något sätt. Men så var det dock inte! För i manualen står det att om den inte svarar så är det för att batteriet är slut. Så jag laddade den, det tog cirka 2 timmar. MEN, jag fick ändå inte igång den, lusläste manualen, ingenting där.
Kollade Adlibris vanligaste frågor om Letto och hittade lösningen, att hålla in "på-knappen" i 20 sekunder.
Borde verkligen ha stått i manualen kan man tycka.
Den kan bråka lite när man ska ta i och ur laddsladden, den kan även bråka om man vill läsa medan man laddar den.


Tekniska detaljer och kuriosa

Batteritid: Räcker i två månader om man läser en halvtimme om dagen. Letton indikerar dock inte när batteriet börjar ta slut, mycket frustrerande. Det finns en liten mätare men den är inte något som man ständigt håller ögonen på.

Minne: Rymmer ca 2000 böcker. Man kan utöka med ett 32GB MicroSDHC-kort för att få plats med 32000 böcker till.

Format: e-pub, pdf (både med vattenmärkning och Adobe pdf, s.k. DRM), html, txt samt även mp3 filer. Den kan även hantera bilder i följande format JPEG, PNG, GIF, BMP, ICO, TIF, PSD.

MP3-böcker: För att lägga in en MP3-bok i Adlibris Letto: Koppla in din Letto till datorn via USB uttaget och svara JA på frågan "Vill du ha möjlighet att lägga till och ta bort filer?".
Adlibris Letto fungerar nu som en USB enhet. Gå till Min Dator/Flyttbar disk/Letto. Klicka och dra över MP3-boken från datorns mapp till mappen "Music" i din Adlibris Letto.

För att lyssna på en MP3-bok: I ditt bibliotek; ändra visningsvy till "Mappläge". Klicka på mappen längst upp till vänster som tar dig bakåt i mappträdet. Klicka sedan på "Digital Editions" och välj istället "Music". Här finns nu MP3-boken du fört över. Klicka på boken som då spelas upp automatiskt.
(Text hämtad från Adlibris)

Skärmen blir inte skitig så lätt även fast man fingrar en hel del på den.

Passar den här äldre undrar ni? Jag gjorde en liten "fältundersökning" skulle man kunna säga. En kvinna 50+ fick prova den och hon manövrerade runt hur lätt som helst. Hon har aldrig haft en touchtelefon eller läsplatta tidigare. Det är ju ett gott betyg till den här läsplattan när det gäller användarvänlighet!

Oroar du dig för batteriet om du åker bort? Ta med dig en portabel solpanel väl! De finns att köpa på clas ohlson och är inte så dyra, det kan spara mycket frustration om batteriet skulle dö.


Sammanfattning

Positivt:
  • Många teckenstorlekar och typsnitt att välja på medan man läser. 
  • Enkel och logisk att förstå sig på. 
  • Ergonomiskt trevlig både storlek och viktmässigt, 200 gram är ju ingenting!
  • Nattläget är en kul funktion som man kan vila ögonen på ett tag. 
  • Mycket läsvänlig skärm.
  • Lätt att stänga av och knäppa igång.
  • Automatisk avstängning efter en tids inaktivitet.
  • Lätt att handla med.
  • I allmänhet ganska trevligt utseende på plattan. 
  • Stor miljövinst, vilken liten mängd papper man kommer förbruka!
  • Bra batteritid.
  • Passar både äldre och yngre. 
  • Sparar vilken sida man var på, i flera olika böcker. 
  • Man kan lägga in bokmärken, anteckningar och understrykningar och manövrera och hoppa enkelt mellan dessa. Optimalt för studenter, bokcirklare och den vanlige läsaren. 
  • Oslagbart att ha med sig på resan, man slipper ångesten om vilken av alla böcker man ska ha med sig. Man kan ta med alla och ändå ha massor med plats över i resväskan!

Negativt:
  • Seg touch om man jämför med dagens telefoner. 
  • Ingen färg, lite tråkigt. 
  • Man kan inte få ljus från skärmen, lite jobbigt om man vill ligga och läsa sent utan att störa. 
  • Priset på e-böcker är alldeles för högt i förhållande till pappersversionen.
  • Omständligt att låna böcker.
  • Alldeles för kort manual.
  • Indikerar inte när batteriet börjar ta slut.
  • Alla böcker lägger sig inte i samma mapp. 
  • Alla funktioner är inte kompatibla med alla sorters e-böcker. 
  • Kan bråka medan den laddas. 


Slutsats

En mycket bra och användarvänlig läsplatta som jag verkligen tyckte om. Jag gillade inte den sega touchen och ser fram emot en snabbare version som kanske har färg i menyerna. 
Annars är det en prisvärd platta på 1395 kronor, speciellt eftersom det följer med lite blandade böcker när man köper den. 
Jag rekommenderar Adlibris Letto och ser fram emot och hoppas på en efterföljare!



Lämna gärna en kommentar om du har något att tillägga, fråga eller bara tycka till om! 

25 kommentarer:

  1. Kul att äntligen få läsa vad någon tycker om den! Jag har nämligen starka funderingar på att köpa en. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att bloggen inte tycks leva vidare (förutom Malins bokblogg)!
      Det är tråkigt att se ett pris för Letto som 1395:-. Jag köpte min i vintras för 795:-, strax efter ett fodral (199:-?). I Maj köpte jag en Letto till min fru för 599:- inklusive fodral, och veckan efter trampade någon på min, så jag köpte en ny för 499:-

      Sedan var det ett svar som nämnde mappen "Bundle".- jag vet inte om det skall betraktas som en lämplig mapp att lagra nya bokfiler i. Ordet brukar förekomma i uttryck som "bundled with your purchase", dvs inkluderat med köpet.

      Radera
  2. Har just hämtat ut min Letto på posten och kollat lite på den, jag hade samlat på mig lite böcker och andra pdf-filer i ADE som gick smidigt att föra över. Ett gammalt 3 gig sd kort gick lätt in på avsedd plats. Passade på att låna "The hunger games" på bibblan, via datorn skall tilläggas, ska testa att låna via läsplattan om det går.
    Bra recension, lärde mig mycket av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer - lätt att komma igång. Provade att låna på bibblan via plattan. Det var inte så bra, och när jag väl trasslat mig igenom alla login (svårt att fylla i flera inmatningsfält) och letat upp rätt bok fick jag "nedladdningsfel".
      Oerhört mycket enklare att låna via datorn till ADE och lyfta över till plattan.

      Radera
  3. Tack så mycket! Glad att ni gillade recensionen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer i tack-kören !
      Med tipsen om "Mappläge" mm kunde jag äntligen hitta mina lagrade ljud/musik-filer, och ett sätt att organisera min e-böcker och (bild-)dokument (mest kartor) som jag fört över !

      Hoppas någon läser detta - jag hittade ingen kommentarsmöjlighet på din egen blogg !

      Björn G.

      Radera
  4. Tack för en tevlig och informativ recension av Letto. Jag har en äldre version av läsplattan från franska bolaget Bookeen (ca 2007) som heter Cybook Opus och den är suverän. Batteritiden är makalöst bra.
    Letto specialtilverkas av Bookeen för Adlibris. Går man in på deras hemsida finns det ibland updateringar till läsplattorna.

    Mac

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Tack för en mycket bra recension av Adlibris Letto. Har verkligen varit sugen på den men utifrån det du skriver beslutat att vänta in någon vidareutvecklad framtida version. Jag vill verkligen ha bokomslagen i färg, och nog tycker jag att skärmen skulle kunna vara belyst för att möjliggöra läsande i alla situationer utan krav på extern belysning.

    SvaraRadera
  6. Skärmen kan inte visa färg eller belysas bakifrån för det är en annan teknik som används...

    SvaraRadera
  7. Intressant information, säkert en av de saker som gör att den drar mindre batteri. Frågan är om det var ett smart drag eller inte sett ur kundens synvinkel?

    SvaraRadera
  8. E-bläck, som jag antar Letto använder, måste ha en extern ljuskälla (precis som en "vanlig" bok). Det är det som är själva grejen med e-bläck, att det inte ska lysa från skärmen själv och trötta ut ögonen (vilket en datorskärm definitivt gör för mig). Om någon här inte har några problem att läsa långa texter på en dator kan ju hen fundera på att köpa en Ipad istället och läsa böcker på den (visserligen dyrare, men även mycket mer mångsidig).
    Angående färgen så tror jag det inte kommer dröja så många år innan tekniken finns för det vad gällande e-bläck. Men vad jag förstått så finns den inte idag. Tyvärr.

    SvaraRadera
  9. Hej & Tack för en bra recension, jag hade nog ALDRIG hittat fram mina nedladdade böcker från datorn om det inte vore för Er, fånigt att lägga dom i en mapp som man inte berättar om. Bundle. Men NU vet jag och jag är såhär långt supernöjd med min Letto.

    SvaraRadera
  10. Det närmsta man kommer idag till belyst läsplatta är Nook Glow med inbyggd belysning i överkanten. Det drar ner kontrasten marginellt när belysningen är avstängd men på samma gång förstärks den när ljuset är på.
    Vad som ser väldigt lovande ut är http://www.flexlighting.com/index.html . Om det integreras framgångsrikt i nästa generations läsplattor så är det ett stort steg framåt.
    Färg på läsplattor är inget jag saknar själv. Inte ens som färgade omslag. Kontrasten är tillräckligt bra för att se alla detaljerna om omslaget är i tillräckligt bra kvalitet.
    Fördelarna med e-ink är också mycket mindre vikt, bättre batteritid och de är mycket skonsamma för ögonen när man läser mycket. Allt som allt väger det mer än väl upp avsaknaden av färg och långsam surfning.

    SvaraRadera
  11. Utvecklingen går framåt. Nytt för i år: färger till e-ink-skärm. http://www.jetbookk12.com/jetbookcolor
    Verkar lite för bra för att vara sant, vilket brukar innebära att det är det.
    Mitt största problem med specifika läsare som Letto och Kindle är att man inte på ett lätt sätt kommer åt utbudet utanför säljande företag utan en massa trubbel, t ex komma åt Amazons Kindle-utbud til Letto utan att behöva göra samma manöver som när man lånar böcker. I mitt fall skulle det vara bättre att ha en surfplatta som jag kan installera kindles och adlibris appar på. Då kan jag ju dessutom använda youtube. Synd bara att man gärna vill ha det där låga priset och e-ink-skärmen. I-landsproblem...

    SvaraRadera
  12. en undran, kan man koppla in en liten usb lampa på letton när det är mörkt .....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte vad jag vet/har upptäckt. Någon som vet annorlunda?

      Radera
  13. Hej och tack för en bra recension. När jag läser den sluter jag mig till att det är din första regelrätta läsplatta och jag vågar påstå att du med tiden kommer över behovet av färg och brakgrundsbelysning och istället uppskattar den enkla teknologin som e-ink står för.

    Den som önskar sig färg och bildåtergivning och att kunna ligga i mörkret och läsa bör nog se på alternativ som I-pad och liknande surfplattor.

    Tänker du dig däremot att e-inks viktigaste egenskap är att efterlikna en (text)bok är den väldigt lätt att ta till sig.

    Nej, jag vill inte använda någon pekpinne eller så. Olika behov och användningsområden gör självklart att en e-ink-läsplatta inte passar alla.
    Om du accepterar att du måste tillföra läsplattan lika mycket ljus som du skulle gjort med en traditionell bok upptäcker du snart hur pass vilsamt det är för ögonen, inte minst utomhus.

    Själv har jag läst mer än 120 böcker på min Adlibris Letto av den gamla typen som då var identisk med Bebook One och plattan fortsätter att leverera.

    Jag tror att den nya läsplattan har ännu skarpare upplösning och det kan aldrig vara negativt. Den gamla plattans mjukvara lämnar en hel del att önska eftersom den hänger sig med jämna mellanrum och måste resetas med ett spetsen av ett gem. Då tappar den vilken sida man var på och vilken teckenstorlek man hade inställd vilket gör att jag nu blickar efter och funderar på en ny Letto.

    Eftersom den gamla plattan inte hade WIFI-stöd har man alltid tvingats att använda Acrobat Digital Edition i en dator för att lägga in bibliotekslånade böcker och jag anser nog att det är en väl fungerande hantering eftersom jag gärna använder datorn när jag letar böcker jag vill låna.

    När du skriver att du måste använda Digigal Edition och registrera ID, samt måste skriva dina inloggningsuppgifter varje gång, gissar jag nog att det enklaste sättet är att använda dator för bibliotektslån och via USB-kabeln skjuta över böckerna (via Digital Edition).

    Men självklart kan det finnas tillfällen då man vill ladda ner en bok och inte har tillgång till en dator med Digital Edition installerad, då finns ju ändå möjligheten att göra det via plattan.

    Jag tycker den nya plattan ser och verkar vettig, priset är helt överkomligt och en ny Letto + ett läderfodral kostar ungefär samma pengar som jag betalade för min så det blir nog en order inom kort för min del...

    /putte

    SvaraRadera
  14. Tack för en utmärkt recension. Jag köpte fick min Letto igår. Har även en Sony prs -t1 men ville ha en platta som var enklare. Så nu kan jag jämföra och se vilken som är bäst. Det som jag tyckte var fördelen med Letton är att man kan köpa böcker direkt till plattan och slippa gå omvägen över datorn som man måste göra med Sonyn. Men Letton är ju helt olik Sonyn på många sätt, så lite undrade jag över. Här var din recension kanonbra. Tydlig och klar och enkel att följa. Så tack! Ha det bra och hoppas du trivs med din platta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att jag kunde hjälpa till! :)

      Radera
  15. Nu har jag varit ägare till den nya Letton i ett par veckor och är i stort hel-nöjd. Ett minus är knapparnas placering och att jag dessa roterar när jag roterar själva boken. Det gör att vänster knapp blir bakåtbläddring även om jag vänder plattan upp och ner. Hade inte knapparna också bytt plats så hade man genom att vända upp och ner på plattan, växlat bläddringsväg så att man kan hålla plattan i vänterhand och bläddra framåt med samma hand, och genom att vända plattan ett halvt varv kunnat bläddra och hålla den med andra handen. Det går nu inte vilket är surt. En helt suverän platta annars.

    SvaraRadera
  16. Tack för utförlig recension!

    Jag har en gammal Letto och idag kom den nya från Adlibris. Min julklapp till mig själv;o). Har problem med att wifi just nu (hittar nätverken men kan inte ansluta), men jag hoppas att jag kan lösa det. Vore trist att behöva skicka tillbaka plattan. Jag tror iofs att jag mest kommer att tanka över från datorn, men man vill ju att grejorna skall funka när de är nya i alla fall.

    För övrigt var det en trevlig överraskning att nya Letton kan använda samma överförings/laddningskabel som min mobiltelefon (Nokia N9, men sladden är väl standard för allt utom iPhone). En sladd mindre att ta med sig när man är på resa!

    Hur som helst: att skärmen INTE är belyst är ju en av poängerna tycker jag! Det ska ju vara som att läsa från en bok. När man sitter vid en dator en stor del av dagen medför det trötthet i ögonen och viss risk för huvudvärk (trots terminalglasögon). Att läsa 300 sidor med en sådan skärm känns verkligen inte lockande! Men vill man ha en sådan kan man ju köpa en surfplatta och använda som e-boksläsare.

    När man vill läsa i mörker rekommenderar jag istället en boklampa som man sätter fast på e-boksläsarens fodral (eller: bygger någon liten fästehake på baksidan om man inte vill ha fodral). Jag har en jag köpte på bokmässan för några år sedan för 80 kr - använt den varje dag i två veckor utan laddning. Det finns olika modeller på t ex Adlibris, men även affärer typ Kjell & Co. För Amazon Kindle finns fodral med inbyggd lampa, men det har inte Letto (ännu). Men som sagt - boklampa! Underskattad pryl som bara väger några få gram. Min kan även användas som en liten resebordslampa.

    SvaraRadera
  17. Tack så mycket för alla kommentarer! De har varit mycket givande och jag hoppas ni fortsätter kommentera samt dela med er utav era egna upplevelser kring läsplattor!

    SvaraRadera
  18. Tjusig, tydlig och omfattande recension! :-) Nu är jag ju själv en Kobo-fantast och läser varierande på min Kobo Aura HD och min Kobo Mini (som är så behändig att ta med i väskan), men recensioner som denna är guld värda för de som söker en lämplig läsplatta. Vad är bättre än att få veta hur det funkar (eller inte funkar) direkt från en annan konsument?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket :) Jag hoppas att recensionen kan hjälpa någon, har skrivit en om en Samsung-surfplatta också. Kobo har jag hört mycket bra om, vad är skillnaden mellan Aura och mini mer än storleken? Påminner de om Letton?

      Radera
  19. Tack för en väldigt bra genomgång - de kan anlita dig att skriva instruktionsböcker :-)

    SvaraRadera