fredag 13 juli 2012

Akademibokhandeln och Bokia går ihop!?

Bokbunden gav mig informationen idag och jag kan knappt tro mina ögon. Var tvungen att dubbelkolla, men jo  visst.
DN informerar: "Två kedjor blir en för att klara lönsamheten.
De två bokhandelskedjorna aviserade redan tidigare i år att de tänkte slå ihop. Nu har ett avtal om samgående ingåtts.
Samgåendet görs enligt kedjorna för att möta konkurrens från bland annat näthandeln."
Vad ska hända med mångfalden inom den fysiska bokhandeln undrar jag då? Om det bara finns en ledning som väljer ut böckerna som ska säljas, hur ska man få tag i de där unika böckerna som man aldrig hittat annars? 
Jag blir helt enkelt lite orolig, för visst finns det en charm med att besöka olika sorters bokbutiker? Att se deras olika sortiment (okej, de har inte haft en så stor skillnad på senaste tiden, men ändå), och strosa omkring medan man funderar på vilken värld man ska ge sig in i härnäst. 
Det är helt klart något speciellt med att verkligen få ta i boken, att träffa andra bokmänniskor och att bara njuta av litteraturen som tornar upp sig runt omkring en. 
Men tanken på att dessa butiker nu kommer se i stort sett likadana ut? Det dödar lite av charmen. 
Bokia-butikerna har, till de anställdas förtret, fått stora kvantiteter av böcker som de varit tvungna att sälja eftersom ledningen köpt in storpartier och bestämt att alla ska ha dem. Även om böckerna inte ens har något större läsvärde enligt de anställda. Då säljer de saker som de inte gillar. Kanon, hur säljer man då? Hur kan man rekommendera saker som man verkligen tycker om när man prackas på olika böcker som man egentligen inte vill ha något med att göra?
Detta är ett långt inlägg som bottnar i min oro över vad som kommer hända med mångfalden i bokhyllorna i detta nya "Akadokia". 
Hur känner du inför det här? Eller vet du mer? Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar