måndag 2 juli 2012

Badskumt - Katarina Johansson

"Etthundratio (110) ton. Det är så mycket kosmetika och hudvårdsprodukter vi använder i Sverige. Varje dag. Krämer för händerna, tänderna, dagen, natten. Och »vi« är inte längre bara kvinnorna, utan även männen, barnen och bebisarna.

Vi färgar håret med giftiga och miljöfarliga ämnen och badar de allra minsta i badskum med starkt allergiframkallande ingredienser. Vi använder parfymer som kan påverka hormonsystemet och solkrämer som kan skada vårt DNA.

Det finns upp till 7 000 ämnen i våra allra vanligaste produkter. Även om inte alla är farliga vet vi väldigt lite om cocktaileffekten: vad som händer med oss eller naturen när flera ämnen blandas.
Förr i tiden pudrade man ansiktet vitt med blysmink för att bli vacker. Blyet förstörde tyvärr huden, fick håret att lossna, tandköttet att svullna och tänderna att svartna. Men är vi egentligen så mycket klokare idag?
I Badskumt bannar och manar Katarina Johansson oss till kritisk eftertanke. Det är dags för en ordentlig granskning av badrumsskåpet."
Från Adlibris

Detta är min nya bibel, det står så mycket bra och matnyttigt i den att jag bara vill memorera precis allt som står i den. Detta kommer att tjäna som ett uppslagsverk för mig. Helt klart.
Jag kommer aldrig se på skönhetsprodukter på samma sätt igen.

Den är bra, lättsamt och kritiskt skrivet utan att ta saker för givet. Fakta läggs alltså fram på ett sätt som känns professionellt, enkelt och framför allt: ÄRLIGT. Det finns mycket bra referensmaterial som gör att boken känns ännu mer tillförlitlig.
Den ger mig enkla verktyg för att orientera mig i badrumsdjungeln och dess olika substanser.

Bäst av allt med den här boken är dock det som finns i slutet, efter en mycket bra sammanfattning så kommer det recept och tips på hur man kan göra egna skönhetsprodukter. Jag har inte testat dem än men jag kommer helt klart att göra det.

Jag älskar kritiska böcker som den här, sådana som har för avsikt att öppna allmänhetens ögon för vad vi egentligen gör, vad våra handlingar har för konsekvenser. Detta är en, "Matens pris" är en annnan.

Boken beskriver varje ämne kortfattar och enkelt, det känns professionellt och ärligt och jag är helnöjd.
Alltså något som rekommenderas varmt!

Pocket 42 kronor - klicka här
Häftad 199 kronor - klicka här
Inbunden 184 kronor - klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar