måndag 2 juli 2012

Day 14 – Favorite book of your favorite writer

Stephen King är ju min favoritförfattare men att välja ut min favorit känns svårt...
Jag håller ännu på med "Under Kupolen" så den vet jag ännu inte hur bra helhetsbetyg den kommer få. Men tills dess så väljer jag ut de 2 av Stephen King böcker som gjort störst intryck på mig genom åren:




"Christine" är den ultimata boken om en skrämmande bil bil, King virar läsaren, i det här fallet mig, skickligt runt sitt lillfinger och man sitter och har andan i halsen under större delen av boken.
Bilen är galen och har bestämt sig för vad den vill ha, och bilen, Christine, kommer göra allt som krävs för att hon ska få det.




Kungen av obehagliga berättelser skildrar en kvinna fast i ett hemskt äktenskap, hennes man misshandlar henne på de mest grymma sätt och hon väljer mellan att dö eller fly.
Hon väljer att fly, men hur tusan kommer man ifrån en man som arbetar som polis och som har gett sig fan på att hitta och bestraffa henne?

Otroligt bra och läskig, övernaturlig och mystisk, på gränsen till knäpp mot slutet men den har präntat sig in i mitt minne och kommer alltid vara en av mina favoriter.



Båda böckerna kommer kräva en omläsning i framtiden, de är så pass bra och det var så länge sedan jag läste dem!
Om du får en chans så läs dem du men! Men se till att du är redo, de kan vara riktigt obehagliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar