måndag 30 juli 2012

Rosa elefanter - Karin Brunk Holmqvist

"Magnetarmband och drömfångare kryddar den skånska myllan i Karin Brunk Holmqvists nya roman
Selma och Artur Jacobsson bor i Tommarp på en liten gård som inte längre är aktiv, bara hönsen och katten Murran finns kvar. De har några år kvar till sjuttio, och lever still samt med sitt eget smågnabb som enda spänning i vardagen.
En dag börjar det lysa i Nils Bloms fönster, eller rättare sagt Nils Bloms dotter Disas fönster. Rökelse och drömfångare börjar fylla det lilla huset, Disa har nämligen bestämt sig för att bo där permanent eftersom hon fått elallergi. Selma och Artur har också fått nya grannar längre upp på vägen, Hernemo, som spelar hög religiös musik och har rest ett stort tält i sin trädgård.
Det blir en tid av oro för Selma och Artur, på ena sidan vägen frireligiösa tältmöten, och på den andra Disas trevliga men mycket new age-inspirerade sällskap. Men efter diverse turer och missförstånd, lägrar sig lugnet igen över den skånska myllan, så som alltid i Karin Brunk Holmqvists böcker. Och alla inblandade är lite klokare och har kommit ett steg vidare i sina liv."

Från Adlibris

Det som jag verkligen gillar med boken (och även "Potensgivarna" och "Rapsbaggarna" som jag har läst tidigare), är att Karin skildrar särlingar med udda beteenden - det är spännande annorlunda bara det - med kärlek och förståelse! Hon låter personerna i boken behandla varandra respektfullt (med några få undantag), vilket är härligt! Det finns alldeles för mycket litteratur som handlar om förtryck, mobbning, krig, våld, död och annat elände, så det här känns annorlunda och friskt. Jag såg på baksidan av boken att Karin är socionom, vilket säkert har gett massor med inspiration till berättelsen. Udda företeelser och personer, har hon placerat i den bästa av världar för dessa karaktärer, vilket borde vara en riktig socionomdröm!

Bra sommarlektyr, men Potensgivarna är bäst av de jag har läst. Det är det synd att det inte finns lite mera djup i personskildringarna, Karin har nog lite bråttom med att komma fram till alla händelser. Men å andra sidan är det händelserna som ger bilderna av personerna, så hmmmm...... det är kanske inte är så dumt ändå.

För övrigt snurrar Eva Dahlgren på skivtallriken i dag, bra skiva men den passar inte riktigt till boken. Kanske den gamle, originelle, lustigkurren Spike Jones och hans gäng passat bättre? / A-M

Finns inbundet hos Adlibris och Bokus.
Finns i pocket hos Adlibris och Bokus.