söndag 16 september 2012

Femtio nyanser av honom - E.L. James

Titel: Femtio nyanser av honom
Författare: E.L. James
Originaltitel: Fifty shades of grey
Sidantal: 554
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2012-09
Betyg: 3,7 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"När litteraturstudenten Anastasia Steele intervjuar den framgångsrike vd:n Christian Grey blir hon helt tagen - han är ursnygg, men skrämmande. Övertygad om att hon inte kommer att träffa Grey igen gör hon allt för att glömma honom, tills han en dag dyker upp på hennes jobb och bjuder ut henne.
Den naiva och oskuldsfulla Ana blir förskräckt när hon inser hur mycket hon vill ha Christian, och när han varnar henne för att komma honom nära blir hon bara mer intresserad.

Men Christian Grey är ingen vanlig man - stormrik, passionerad och kontrollerande, med mörka hemligheter som döljs bakom den perfekta ytan. Snart upptäcker Ana mer än hon någonsin kunnat ana om sina egna begär, och allt det Grey gömmer för omvärlden ..."


Min kommentar:
Kan nu (äntligen?) ge mig in i debatten kring den här boken, känns som om jag är sist ut med att läsa den, i alla fall i bloggarkretsarna. 
Så, är ni redo för min kommentar och anledningen till ett relativt högt betyg?

Här kommer det:
Jag skrattade. Inte lite utan massor. 
Förlåt E.L. James, men jag tyckte att det här var jätteroligt, det var antagligen inte din mening att det var så jag skulle känna men så blev det. 
Jag sträckläste och älskade deras mejlkonversationer med varandra, de var ju hysteriskt roliga, speciellt när man läste det som stod i ämnesraden på varje mejl. 
Att sen läsa vad hon tänker... herregud jag har haft så roligt. 

Misstolka mig rätt, det är inget fel på olika sexuella preferenser, det kanske till och med finns ett behov att belysa detta i samhället. Jag skrattade inte åt det, jag skrattade åt hennes sätt att uttrycka sig och hans också. 
Sen kan jag inte hjälpa att tänka på stereotyperna där han är dominant man och hon är undergiven kvinna. Sen att han är ett sådant otroligt kontrollfreak och otroligt svartsjuk är ju inte direkt sunt, och jag hoppas att det inte är några tjejer där ute som läser den här boken och får för sig att sånt här är okej. 
När det gäller detta ämne så rekommenderar jag er att läsa Lady Dahmers blogg, hon vet vad hon pratar om. Speciellt detta inlägg kan vara värt att kika på i den här debatten. 

Men men, jag hoppas att människor är kloka nog att förstå ändå. 

Tillbaka till något som nog kommer få några av er att skratta:
Pocketlover skrev att Justin Bieber har blivit tillfrågad att spela rollen som Mr Grey i den kommande fifty shades-filmen. 
Allvarligt, kan ni se honom stå med en piska i handen och säga "Upp med händerna"?. 
Haha, den mentala bilden får i alla fall mig att skratta. 

Bokdjungeln skrev att hon inte ens blev upphetsad, och jag är benägen att hålla med. 

Men ni ska veta att jag hade roligt. Undrar om tvåan och trean ger lika många skratt? Vet inte om jag ska ge mig på dem. Men om jag vinner i Boklystens tävling så kommer jag helt klart att göra det!

Så för att sammanfatta det hela så tycker jag att det var en underhållande bok som fick mig att skratta, inte minst när jag försökte se Justin Bieber i huvudrollen. Därav det höga betyget!

Finns på svenska i danskt bandAdlibris och Bokus
Finns på engelska häftat på Adlibris och Bokus

Del två, femtio nyanser av mörker, kommer ut i november. 

1 kommentar:

  1. Ja om dom sätter lilla Bieber i huvudrollen så har dom verkligen sänkt filmen måste jag säga! *suck* Jag ser Mr Grey som en lång muskulös rödhårig man som fullkomligt utstrålar SEX!
    Anna

    SvaraRadera