torsdag 11 oktober 2012

Kloka råd och huskurer

Titel: Kloka råd och huskurer
Författare: -
Originaltitel: Kloka råd och huskurer
Sidantal: 90
Förlag: Semic
Utgiven: 2012-09
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris: "Husmorstrenden är här för att stanna!

Här hittar du smarta tips om både festfixande och vardagslyx. Beprövade husmorsknep från mormors tid varvas med nya tips för den stressade nutidsmänniskan. Orka mer, må bättre och hitta lugnet! Smarta knep, kloka hälsotips och härliga recept varvas med fina illustrationer. En perfekt presentbok som gör vardagsstöket både lättare och roligare!
"

Min kommentar:
Detta är en perfekt bok att ge bort till studenter eller när barn ska flytta hemifrån! Det finns en massa små tips som jag själv inte hade en aning om, riktigt användbart!
Allt ifrån hur man avgör om ägg är ätbara till hur man gör egna skönhetsprodukter.
Min favoritdel är helt klart städningsdelen där det finns en massa tips på egna, mycket miljövänliga, sätt att få bort svåra fläckar. Sånt uppskattar jag, när man kan slippa använda rengöringsmedel som skriker miljöförstöring.
Ett kapitel jag hade kunnat vara utan är inredningskapitlet dock, som uppmanar till gallring med jämna mellanrum och att ha en röd tråd i inredningen. Det känns lite som ett utfyllnadskapitel, men vem vet! Någon kanske behöver den informationen, allt är inte självklart för alla.
Ett till minus går till bilden på framsidan av boken, varför är det en kvinna på bilden? Varför inte en man eller både en man och en kvinna? Känns lite könsstereotypt och uppskattas inte.

Men annars är det en bok som rekommenderas varmt! Den kommer få stå bredvid min bibel Badskumt!
Kommer lite osökt att tänka på boken Supertanter, bara sådär!

Finns på Adlibris och Bokus, inbunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar