onsdag 31 oktober 2012

Ska man oroa sig?

Läste på DN att random house och penguin ska gå samman och bli ett förlag, allt för att möta de kommande kraven på e-böcker.
Samma dag på DN kommer ny statistik att förlagen säljer mindre.

Är detta något som man ska bli oroad över undrar jag? Eller kommer det bara bli fördelar med det hela?
Kommer det att bli billigare/dyrare med e-böcker?
Kommer det att bli billigare/dyrare med böcker i pappersformat?
Kommer utgivningen bli mindre?
Hur ska förlagen hantera denna minskning i försäljningen?
Kommer de att höja sina priser?
Hur kommer detta att påverka mig som konsument helt enkelt?

Ja, detta är bara några av de tankar som snurrar i mitt huvud när jag läste dessa två artiklar. Jag antar att det bara är att vänta och se. I den perfekta världen så skulle väl böcker bli mer tillgängliga för alla, priserna skulle passa dagens ekonomi och alla skulle vara lyckliga.
Jag önskar helt enkelt att böckernas charm kunde nå ut till fler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar