fredag 9 november 2012

Bokhyllans medlemmar - S, del 2

Och här kommer del 2!

Sommaren jag blev vacker - Jenny Han
Läser ungdomsböcker med jämna mellanrum, och den här ligger inte allt för långt ner i läshögen! Vet inte om jag har några större förhoppningar, men jag hoppas på att bli positivt överraskad.

Stolthet och fördom - Jane Austen 
En del av min klassikersamling och en fantastisk bok. Jag tror att jag har sett alla filmatiseringarna som man kan få tag i här i Sverige. Jag bara älskar intrigen och dialogerna, texten är komplicerad på ett sätt som jag kan sakna i många av dagens böcker, konsten att göra en bok intressant utan sexuella influenser.

Stora hundboken - Fredrik Steen
Lästes för inte så länge sedan! Rekommenderas varmt, än så länge så håller tipsen och jag är mycket sugen på att fortsätta med resten av övningarna som finns i boken.

Strindbergs stjärna - Jan Wallentin
Jag vet inte om jag kommer läsa den här boken, någonsin. Den har fått så dåliga recensioner så jag vet inte om jag vågar ge mig på den faktiskt. Fast det har ju hänt att jag tyckt tvärt emot vad andra tyckt förut, men här känns oddsen ganska låga. Men men, så länge boken finns i bokhyllan så finns det hopp!

Sucka mitt hjärta men brist dock ej - Mark Levengood
Signerad av författaren själv, läst lite i den och tycker den är fin och tankeväckande.

Svindlande höjder - Emily Bronte
Ännu en del i min klassikersamling, men en som jag inte alls tyckte om. Jag tyckte att den senaste filmatiseringen var väldigt trogen boken (bortsett från slutet), men jag gillar fortfarande inte boken. Tror inte att jag någonsin kommer tycka om den, även fast en del kanske drar efter andan i ren förfäran när det läser detta.

Svärdet i stenen - T.H. White
Slank med in i bokhyllan för ett tag sen! Hittade den på en loppis och bestämde mig för att ge den ett hem. Frågan är om inte detta klassas som en klassiker? Hur som helst så får den stanna, jag älskade filmen "Svärdet i stenen" när jag var yngre.

Ja, då var bokstaven S klar. På återseende inför nästa omgång med medlemmar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar