söndag 4 november 2012

Köpa eller låna böcker?

En sak som jag går och funderar lite på är om man ska köpa eller låna böcker. Jag menar, jag vill ju ha kvar bokaffärerna och för att de ska få vara kvar så måste man ju handla av dem.
Men samtidigt så tänker jag på både miljö och ekonomi när jag lånar böcker på biblioteket. Jag tror på återanvändning av böcker och att de ska delas med flera, ju fler som får ta del av böckerna desto bättre.
Att konsumera bara för att man kan är ju inte efterstävansvärt, och om man kan dela på böckerna så behöver man inte göra så många. Då sparar man papper och därigenom naturen.
Men samtidigt så skapar böckerna arbetstillfällen i många led, alltifrån papperstillverkning till bok till frakt och försäljning.
Men frågan kvarstår ändå, ska man köpa eller låna böcker?
Köper jag en bok så läser jag den oftast en gång, sedan står den och samlar damm i bokhyllan. Vem får njuta av den då? Ingen, såvida den inte är mycket vacker att titta på.
Andrahandsvärdet på böcker är ju inte så stort heller, men man skulle i och för sig kunna ge bort dem. Men jag tycker att det går åt så mycket pengar ändå, böcker är ju inte direkt billiga.

Undrar vad vinstmarginalen är på böcker? Både från förlagen och återförsäljarna.
Och om man ska köpa böcker, ska man då köpa från sin lokala bokhandel eller nätbokhandeln som ofta är mycket billigare? Ett av mina argument var ju att jag ville ha kvar bokhandlarna, men trots det så händer det oftare att jag handlar från nätbokhandeln än den fysiska bokhandeln. Men jag försöker dock att jämföra priserna, är det ingen större skillnad så går jag hellre till den fysiska butiken. Stödjer man den så stödjer man inte bara affären utan också de arbeten som affären genererar. Det handlar ju om att få ett flöde på arbetsmarknaden. Men man skulle ju kunna säga att man håller ett flöde på arbetsmarknaden genom att låna böcker också, så vida inte biblioteken blir obemannade.
Men samtidigt måste jag fråga mig själv: Är det mitt ansvar?
Om man tänker på ansvar, borde man inte tänka på miljön också? Mindre böcker är mindre miljöpåverkan i flera led, mindre papper mindre trädfällning, mindre frakt och mindre utsläpp till exempel. Är inte det mer mitt ansvar?
Jag hade ett tag vänner som jag lånade böcker utav och som fick låna böcker av mig, men det är då enklare med biblioteken då man vet vilka böcker man lånat och att man lämnar tillbaka/får tillbaka dem.
Jag vill inte samla på hög, jag vill kunna möblera enkelt och kunna flytta utan allt för mycket stök, inte ha allt för mycket världsliga ägodelar skulle man väl kunna säga. Så de "få" böcker som jag faktiskt har försöker jag hålla efter och göra mig av med några med jämna mellanrum.

Men hur gör jag? Jag köper en del böcker, oftast när det är bokrea eller rabatt av någon anledning. Men det händer ändå inte så ofta, annars gillar jag att låna på biblioteket. Jag gillar att ha en tidsgräns, då får man dem verkligen lästa. Och där finns de senaste böckerna, även om den engelska sidan kan vara lite snålt tilltagen ibland.
Det som kan vara dåligt med biblioteken är de galna köerna som kan bli när det kommer någon extremt populär bok, har hört om folk som stått på plats 100-nånting. I sådana lägen sätter jag mig i kö men räknar med att få vänta ett tag, letar efter något annat att ha under tiden.
Men ibland skaffar jag mig ett eget exemplar om jag verkligen inte kan vänta.

Nu har jag inte ens kommit in på (den ibland känsliga) frågan om recensionsexemplar. Har man en bokblogg är de lätta att få och kan spara en både pengar och väntetid när det gäller biblioteksböcker. Men man har fortfarande samma problem med att de blir stående i bokhyllan.
Recensionsexemplar ska jag skriva mer om i ett senare inlägg hade jag tänkt, men inte just nu.

Så hur kan man dra en slutsats av allt det här?
Jag skulle vilja säga att i mitt eget fall så lånar jag hellre än köper. Miljön ligger mig nära och i det här fallet samfaller det med min ekonomi. Så mer lån än köp blir det.
Hur tänker du?

9 kommentarer:

  1. Eftersom jag jobbar på ett bibliotek lånar jag de flesta böcker som jag läser. Jag har dock vissar serier som jag börjat köpa och vill då gärna ha hela serien.

    Jag köper även en del böcker på loppis så blir böckerna i alla fall återanvända en gång.

    SvaraRadera
  2. Men om folk köper mindre böcker finns det risk då för att det ges ut mindre böcker? Jag är oxå nyfiken på vad priset på böcker är i tillverkning osv...när det kan skilja en hel del pengar på en bok beroende på var den är köpt.
    Jag vill ha kvar böcker som jag gillar och rekommenderar åt mina vänner och familjen, det lånas en hel del fram och tillbaka. Jag har ju dock så många olästa så försöker att inte låna allt för ofta.
    De böcker jag inte gillar brukar jag lämna in på rödakorset eller någon annan secondhand butik. Men där jag bodde i min första lägenhet där hade vi bokbyte i trapphuset, man fick ta hur många böcker/tidningar man ville och lämna hur många man ville. Så oftast kunde man hitta något man inte läst och blev sugen på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bokbyte i trapphuset låter faktiskt himla kul! Men som sagt, vad blir påverkat? Biblioteken köper ju också in böcker men inte i stora mängder direkt. Man vill ju fortfarande ha kvar utgivningen.

      Radera
  3. Jag köper absolut mer böcker än jag hinner läsa. Men samtidigt så sparar jag inte alla utan delar ut dem till en granne, min kära mor och dotter när jag har rensning i hyllorna emellanåt. Så böckerna kommer till nytta igen, vilket är toppen. Däremot har jag varit lite dålig på att låna på biblioteket nu i ett antal år, men har bestämt mig för att låna mer och bara köpa de böcker som jag verkligen vill ha hädanefter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger samma sak till mig själv hela tiden, att nu ska jag köpa mindre och låna mer, men det är himla lätt att trilla dit igen :P

      Radera
  4. Jag både lånar och köper böcker. Framför allt köper jag mycket böcker via loppmarknader och secondhand-butiker. Då kan man köpa i stort sätt nya böcker till väldigt låga priser. Det är också ett sätt att återanvända böcker som faktiskt är smart. Dessutom handlar jag mest på pingstkyrkans loppis och då går dessutom pengarna jag handlar för till välgörande endamål. Win, win...

    SvaraRadera
  5. Allt är en ekonomisk fråga... Jag köper så mycket jag kan på second hand... Kan bara inte köpa allt för 190-290 kr styck... Men men man får läsa allt lite efter alla andra, men det är det värt...

    SvaraRadera