Originaltitel: Drömmen förde dej vilse
Sidantal: 320
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2010-04
Betyg: 2,9 av 5

Beskrivning från Adlibris:
""Med några enkla tryck på tangentbordet kunde han via satellit se de små människornas vardagliga liv. Dessa vidskepliga och svagbegåvade trodde ännu på slumpen. Det gav honom en känsla av makt då han hela tiden kunde iaktta dem. När väderförhållandena var gynnsamma kunde han till och med observera deras aningslösa ansikten. Kanske var det just det som gav honom den största tillfredsställelsen."

Den gotländska myten om vita havsfrun har funnits sedan Tjelvar tände elden och ön steg ur havet. Det berättas om en ung kvinna som drunknade på bröllopsnatten och som sedan dess i sin osalighet försökt locka ned män i underströmmarna utanför västkusten. Myten väcks till liv en tidig morgon, strax före midsommar, när en sjuksköterska hittas mördad i lusthuset på Tempelkullen i Botaniska trädgården. Hon är klädd till brud. Kriminalinspektör Maria Wern utreder fallet. Det blir en ojämn kamp där mördaren kan observera varje steg polisen tar. Med en intelligens och ett tekniskt kunnande som överträffar allt de trodde var möjligt planläggs en djävulsk strategi. Ondskan finns närmare än de tror. "

Min kommentar:
Mycket, mycket bättre än När skönheten kom till Bro som jag sågade ganska totalt. Den här hade en verklig mordgåta där man fick ledtrådarna lite efter hand, sånt gillar jag även om denna gick att lösa lite för fort (påminner mig om att jag snart måste försöka få tag i en Agatha Christie).
Maria är fortfarande på G med en kollega och mycket känns igen.

Men jag har lite funderingar:
-Varför anmäler inte Erika? Hon hade kunnat göra så att allt fick ett annorlunda slut. Jag förstår att hon är chockad och mår dåligt men ändå, det är ju viktigt!
-Man fick aldrig svaret på varför han gick konstigt...?
-Plus lite mer saker men de kan jag inte ta upp här för då förstör jag historien för alla som inte läst den ännu.
-I filmerna framställs Marias man som död, boken säger något annat. Vad är det som gäller egentligen?
-Jag kan bli lite irriterad över dej och mej formuleringarna. Har inte riktigt accepterat "dej" inom litteraturen än. Men det kommer väl med tiden!
-Jag kan inte riktigt ta till mig sägnen om Havsfrun i kopplingen till kvinnan i lusthuset, det enda de har gemensamt är brudklänningen, inget mer. Känns lite krystat.
-Vad står K för? Varför just den bokstaven? Varför var den viktig??

Historien lämnar en stundtals riktigt illa berörd, ganska äckligt emellanåt om man säger så. Men det var en bra historia och jag fastnade. Tycker nog ändå att filmerna är bättre än böckerna om jag ska vara helt ärlig, får inte riktigt ihop Maria Wern i boken med den i filmen. Någon mer än jag som känner så? Jag har inte läst någon av böckerna som blivit film ännu, men jag jämför med det jag har läst nu.

Jag vet inte om jag kommer att gå på någon mer bok av Jansson, som det känns nu så är det inte läge för det. Filmerna kommer jag att se, helt klart!

Finns på Adlibris och Bokus.

7 kommentarer:

1. Detta påminner mig om att jag snart borde läsa femte och sjätte delen :)

SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att få läsa vad du tyckte om dem! :)

Radera
    2. Han går konstigt för att sätta dit läkaren. Som en sömngångare. K står för Killroy, men minns inte vad det var med det..

Radera
  2. dålig deckare, bland de sämsta jag läst.
    på baksidan står 'man lär sig mycket om nutidsvärderingar när man läser henne'.
    värderingar från 50-talet kanske!
    att kvinnor ska vara så starka att vid ett eventuellt övergrepp vågar man inte berätta det, fast man är polis!? att kvinnor ska skämmas för att de är fulla och blir våldtagna känns inte aktuellt längre, kanske i en annan generation, inte den som maria och erika är i.
    och vad gör polisen i boken? då en person som utgett sig för att vara polis går hem till en pojke och frågar om läkaren följer ingen polis upp det? det är ett allvarligt brott i sig men framförallt då flera personer runt läkaren blivit mördade. och varför i hela fridens namn vill inte läkaren ange mördaren - mördaren är ju uppenbart sjuk och behöver vård! han kan ju mörda hur många som helst. "det är min son som jag svikit" håller inte. man skyddar inte någon genom att låta den mörda hur många som helst.
    och på slutet när läkarens dotter och hans mamma inte vill följa, satta i säkerhet av maria wern, "-man kan inte tvinga dem." men hon har inte sagt vad han som de ska skyddas mot har gjort, då hade de tveklöst följt med!
    och erika polisen som är ihop med läkaren sticker iväg med en ev seriemördare för att '..få veta sanningen för att orka leva med anders'. nä, jag förstår inte - antingen är han skyldig el oskyldig. orka leva med kan hon tänka på sen.

vilken polis som helst hade i ett tidigt stadium följt upp spåren till läkaren och undersökt honom och om någon vill honom illa och läkaren borde misstänka och berätta. boken är helt ointressant, polisen är värdelös. även texten, ex när maria i början ligger på sjukhuset och jonatan kommer in "-..vi måste sluta träffas så här, jonatan. han uppfattade skämtet. ansiktet blev ett stort leende. - vi måste sluta ses på sjukhus, menar du.." och hela skämtet dog! varför ska det förklaras och sen då, han fattade men frågar ändå.
    anna jansson gillar snaskiga psykopat mord men polisen är helt inkompetent, vilket gör läsaren frustrerad istf att lära sig något, el känna sig smart. jag ville inte ens läsa slutet, trist

SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant och tankvärt, definitivt något att fundera vidare på.

Radera
  3. Helt ok fram till slutet som var obegripligt. Knappast att Anders skulle agerat så som skedde och blev konsekvensen för hans del, verkligheten torde hans enda omsorg varit hos Julia! Håller med om att logiken i polisarbetet inte fungerar alls. Nä slutet är väldigt krystat, som om hon tröttnat o bara vill bli klar. Tur att jag bara gav 5:- på ett loppis!

SvaraRadera
  4. Vet inte om detta blir en upprepning.
    Jag var hyfsat nljd m boken förutom att morden var alltför groteska och ingen arkeolog jag känner torde agerar såsom beskrivs. Men slutet är för uruselt! Anders skulle aldrig agerat så som han gjorde, dottern var viktigast för honom! Det är som om författaren totalt ledsnat på boken o bara vill bli av med den. Tur att jag bara gav 5 spänn på loppis och nu är jag sur att jag slösade några timmar på den! Hennes tidigare Wärn-böcker var mycket bättre, denna är ologisk i polisarbetet samt personernas agerande.

SvaraRadera