torsdag 31 januari 2013

Sammanfattning januari

I januari månad hann jag läsa:
Persuasion - Jane Austen
Hjärtats angelägenheter - Danielle Steel
Sommaren jag blev vacker - Jenny Han
Alice's adventures in Wonderland - Lewis Carroll
En studie i rött - Arthur Conan Doyle
Vita kränkta män - Kawa Zolfagary

6 böcker varav 2 stod med på Läsplaneringen 2013.

Jämförelse i antal lästa böcker mot förra året: +3

Antal sidor: 1232

Manliga författare: 3
Kvinnliga författare: 3

Böcker på svenska: 4
Böcker på engelska: 2

Den bästa boken var Jane Austens Persuasion, den hade en kvalité och en historia som kändes genuin och vacker. Sättet att skriva och berätta fångade mig direkt och det blev nästan en sträckläsning utav det, så bra var den.

Månadens besvikelse blev Hjärtats angelägenheter, jag kunde varken ta till mig eller acceptera huvudpersonen och historien gick bara utför efter det. Den kändes inte trovärdig och jag kunde inte relatera till den.

Den mest förvånande eller uppseendeväckande nog Alice's adventures in Wonderland, en klassiker som jag haft i hyllan ganska länge och som jag inte tagit mig an av både det ena och det andra skälet. Jag har sett de flesta filmatiseringarna som gjorts och varit ganska förtjust i dem. Boken var inget undantag och jag blev väldigt förtjust i den också, även om det också i den fanns saker som jag störde mig lite på. Men det förvånade mig att jag låtit en sådan bok stå oläst så länge.

Slutsats
En mycket bra bokmånad, speciellt om man jämför med hur det såg ut vid den här tiden förra året. Januari är ofta en stressig månad, i år är inget undantag, och jag är glad att jag ändå hann så mycket som jag gjorde! Hoppas att februari blir en lika bra månad och att jag kan känna mig lika nöjd då som nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar