onsdag 16 januari 2013

The Hobbit - filmen

Källa
Ja, nu har jag äntligen gjort det, sett Hobbit-filmen alltså.

Jag tyckte att det var en jättebra film, underhållande och helt i linje med de andra filmerna (även om den här var roligare och hade bättre grafik). Humor och allvar är ju en stor del i det hela och det är viktigt att det inte blir för mycket av varken det ena eller det andra.
Filmen var bra, om man bara ser till filmen.
Om man jämför med boken är jag lite mindre nöjd, jag uppskattar inte när man lägger till en massa och ändrar bara för att man ska dra in så mycket pengar så möjligt genom att dra ut på det till 3 hela filmer.
Hade man hållit sig till boken hade man kunnat göra allt på 1, max 2, filmer.

Har man sett filmen och nu funderar på att ge sig på boken av just den anledningen att man sett filmen, då vill jag bara säga gör det inte. Ta antingen eller, eller försök se det som två skilda saker.

Jag läste för ett tag sedan om en av Tolkiens söner som var vansinnig över de friheter som man tagit sig i filmatiseringarna. Jag kan förstå honom ibland, ett sådant stort och välarbetat verk som Hobbiten som man gör om och drar ut på. Det förstör ju faktiskt en del, om man vill se på det så. Man kan också välja att se att det tillför men ja, jag vet inte.

Som film var den kanon och jag är jättenöjd. Det var en bra film och jag ser fram emot fortsättningen.
Som filmatisering baserat på en bok är jag mindre nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar