fredag 1 februari 2013

Den mörkaste passionen - Gena Showalter

Titel: Den mörkaste passionen
Författare: Gena Showalter
Orignialtitel: The darkest passion
Sidantal: 384
Förlag: Harlequin
Utgiven: 2013-02
Betyg: 3,5 av 5

Beskrivning från Harlequin
"Någonstans i Budapest ...
I flera veckor har den odödlige krigaren Aeron känt närvaron av ett kvinnligt väsen, men inte vetat vad det är. En ängel – och demonmördare – har skickats från himlen för att döda honom.

Olivia hävdar att hon är en fallen ängel och att hennes känslor för honom gör att hon inte kan utföra sitt uppdrag. Men att lita på, och falla för, Olivia kan visa sig bli ett ödesdigert val för Aeron och hota hans och hela hans folks existens. Trots det kan han inte låta bli att lockas av de där beslöjade, själfulla ögonen …

Men det finns fler som är ute efter Aeron och snart inser han att han är tvungen att välja mellan plikt och passion. Och i takt med att fienden kryper närmare och känslorna för Olivia blir starkare sätts alla Aerons övertygelser på prov.
"

Min kommentar:
När jag började läsa så trodde jag verkligen inte att jag skulle tycka om den här boken, det kändes inte som min stil och jag hade absolut inga förväntningar på den.

Men hur det nu än var, så började jag tycka om boken. Jag gillade det intressanta i så många människor, skikt och personligheter. Det var komplicerat och svårt men samtidigt mycket uppfriskande.
Demoner, änglar, gudar, helvete, Lucifer, himlarådet och så vidare, det var intressant hur mycket tid som lagts ner på detaljerna tunt omkring och jag märkte att jag kommit rakt in i en serie.

Jag köper inte riktigt den extremt sexuellt frigjorda ängeln, hon känns inte riktigt... riktig. Och ibland vill jag bara ta mig för pannan och säga "Vad dumma han/hon/de är!" när det är uppenbart att något ska få följder som de inte kan ta.
Sånt stör såklart, men jag var allt för uppslukad av alla dessa detaljer och sidospår som måste få mer plats i nästa del av serien så jag bortsåg ifrån det ganska mycket.
Även om ängeln, Olivia, stör mig så är hon också den jag fascineras mest utav, jag vill veta mer om hennes förmågor och jag vill helt enkelt veta mer. Det känns hela tiden som om att man bara får veta en bråkdel av vad hon egentligen är kapabel till.

Gena Showalters böcker har legat på New York Times bästsäljarlista, även på USA Todays lista. Och jag kan förstå det, det är en fascinerade berättelse.
Slutet lämnar lite att önska och kändes inte helt klockrent, men det kommer som sagt fler delar vad jag förstår så det kanske kommer lösa sig längre fram. Jag vill gärna se var historien med Scarlet och Gideon tar vägen, det kan bli intressant!

Det är en kluven rekommendation, som ni kanske förstår. Men det är ändå en rekommendation. Den är läsvärd, men kanske inte vad man hade väntat sig.
Men som sagt, det är ändå en rekommendation.


Finns på Adlibris, BokusCDON och Harlequin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar