tisdag 5 februari 2013

Giftet - Maria V. Snyder

Titel: Giftet
Författare: Maria V. Snyder
Originaltitel: Poison study
Sidantal:
Förlag: Harlequin
Utgiven: 2013-02
Betyg 4,2 av 5

Beskrivning från Harlequin:
"Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen – minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln.

Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare – som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad – har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag.
"

Min kommentar:
Ja nu blev jag verkligen överraskad!
Här har vi en baksidestext som känns tråkig och som gör att mina förväntningar på boken ligger på noll, och vad händer? Jag får en läsupplevelse som verkligen hänger kvar efter jag läst ut boken.
Jag är fortfarande kvar i den världen och vet inte vad jag ska våga läsa vidare härnäst.

Jag är inte riktigt säker på vad som fångade mig, om det var faktumet att landet var uppdelat i distrikt (som hungerspelen) eller att hjältinnan var en trasig och skadad person med häftiga förmågor som hon knappt hade en aning om (lite harry potter-känsla men ändå inte, samtidigt som det påminner om någon annan hjälte som också fick träna och med tiden blev en riktig krigare) eller om det beror på politiken, som också kan kännas lite hungerspelsinspirerad men ändå inte. Ja, det är inte lätt att beskriva den här boken.

Detta är en Harlequin, så man misstänker att det ska handla om en man och en kvinna, kärlek, romantik och trassel. Men det är förvånansvärt mycket kring henne, han kommer inte in förrän i slutet av boken och det ändå lite oväntat. Det var inte riktigt vad jag hade väntat mig om man säger så.
Men det är något som bara tillför positiva saker, man får verkligen lära känna Yelena (hjältinnan) och får veta  vad hon varit med om. Man lider med henne och man gläds med henne. Det är fint och känns bra helt enkelt, boken lämnade mig med en bra känsla och jag sträckläste boken rakt igenom.
Mycket spänning, action och vändningar. Bra helt enkelt.

Detta är första delen i en serie, jag vet inte om jag kommer läsa vidare för jag känner att jag skulle kunna lämna det så som det är nu efter den första boken. Men samtidigt... den här var ju bra, så varför skulle inte de efterföljande vara det? Rädslan för att bli besviken finns där, men nyfikenheten är nästan större.

Spännande, rekommenderas!

Finns på Bokus, Adlibris, CDON och hos Harlequin själva såklart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar