torsdag 23 maj 2013

Min fina läskudde


En fin läskudde hittade hem till mig häromdagen, och nyfiken som man är så sattes den genast på prov. Kan man ha en bok på den? En surfplatta? Hur mycket tål den? Är det bekvämt? Är det smidigt? Vad kan jag använda den till och var kan jag använda den?
Många frågor och trevliga svar, det kommer lite bildbevis också såklart!

Kudden påminner om en saccosäck, ni vet såna som var jättepopulära ett tag och som man försvann ner i? Sittpuffar/sittsäckar kallas de också. Hur som helst, kudden har samma känsla och samma grundtanke att den ska forma sig efter vad den står på och vad som står i den. (Riktigt användbart om man ligger ner eller om man som jag gjorde satte i något riktigt tungt).

Men istället för ett plastigt omslag så har den istället något som liknar mocca, riktigt trevligt. Ska tydligen vara riktigt lätt att hålla rent också, det säger jag inte nej till! Speciellt när man hittar en bok som är så bra att man måste ha med den vid frukosten och inte tänker sig för när man vevar till med armen... (Been there done that...)


Jag testade den med en vanlig bok, fungerade finfint. Till och med bläddringen fick jag koll på efter ett tag, var lite skeptisk till det i början men sedan så var det kanon! Inga fler kalla blodlösa fingrar här borta!
Receptboken var kanon att ha i den, blir precis rätt vinkel när man bakar / lagar mat, misstänker att sambon kommer låna den en hel del...




En av de stora potentialerna med kudden tror jag är möjligheten att ha en läsplatta på den, eller varför inte en ipad? 2:an är ju ganska stor men skulle passa alldeles utmärkt i den här gissar jag, film i sängen ja tack.
Notera plastskivan längst ner på kudden som sitter fast med en dragsko-lösning. Kanon för att hålla upp sidan utan att ska boken eller trycka ihop sidorna, de hålls släta och fina. Den var också vital för att orka hålla upp de stora böckerna jag provade. 


Ding ding ding! I ena hörnet har vi "Life: The Science of biology", en riktig bjässe på nästan 3,3 kilo (fast det känns som mer...). I andra hörnet har vi nykomlingen läskudden som med en enkel lösning tror sig kunna råda bot på bjässeboken! 




Resultatet? Ja det ser nu ju, inga problem. Tror det är kulorna i stoppningen som gör att den klarar av den här belastningen. 
Okej, så kudden klarar helt klart vikten (mycket tyngre än så är det inte så många böcker som blir). 












Men hur är det med höjd?


Möt "Människans anatomi", en gigant på 34 x 26,5 cm och dryga 3,1 kilo. Den använde jag för att testa hur stadig kudden blir med en sådan hög bok som onekligen borde göra det hela lite ostadigt. 

Resultatet blev som följer: Man kan nog inte ha den på magen utan att hålla i den lite, men annars så fungerade det också över förväntan






Jag hittade en trevlig överraskning på baksidan av kudden, en lite ficka där mobilen eller lite annat smått och gott får plats. Bokmärken kanske? Godis?
250 gram möjligheter, helt klart något i min smak!

Finns hos TheBookSeat!




2 kommentarer:

  1. Vilken kul och bra recension! Har sett denna kudde till försäljning och funderat på den som present åt bokslukarvänner, så det är roligt att få veta att den funkar ordentligt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Glad att du gillade den :) Jag använder den mest till stora och tunga böcker som är jobbiga att hålla i, för mig är den oumbärlig!

      Radera