lördag 18 januari 2014

Användarrecension Samsung Galaxy Tab 3 8" - en surfplatta som läsplatta


Bokapparna: readershub, google books, aldiko
Readershub
Har jag inte ens kunnat komma igång med, hamnade i en härva av uppdateringar som behövde göras för det ena och sedan det andra och sedan samsungkonto och nej hu vad krångligt. Det är lite negativt med samsung, alltid måste det finnas ett konto och allt ska helst synkas och/eller kopplas till google. Det är jag inte ett fan av.

Google books
Fungerar helt okej, här finns det böcker som man kan både köpa och ladda ner gratis. Negativt är dock att man måste koppla ett kontokort vad man än ska tanka ner, gratis eller inte, för att det ska fungera. Tips är att via bank skapa ett e-kort med begränsad mängd pengar samt kort datum för användning. Det gör det hela lite säkrare och mer kontrollerat.
Helt okej som läsapp vad gäller menyer och möjligheter, lite tråkigt med blått färgtema dock.

Aldiko:
Helt underbart på alla sätt och vis i stort sett, jag är galet nöjd med den här appen, därför har jag valt att göra en mer ingående beskrivning av appen för alla som är nyfikna på den.
Biblioteket är lätt att organisera och det går att göra det något mer personligt via taggar. Jag gillar att det är stilrent och lättorganiserat.
Recent reads visar vilka böcker du senast läst i en kronologisk ordning samt hur långt du kommit i den boken, både sidmässigt och procentuellt (älskart!!).
Library visar dina böcker framifrån i en bokhylla eller i en mer luftig listtyp (som på bilden).
Recently added visar vilka böcker du senast lade in, här visas även dokument som laddats ner. Mycket smidigt!
De tre fyrkantiga prickarna till höger är en menyknapp för varje bok, här kan du ta bort boken eller (om det är en biblioteksbok) lämna tillbaka den genom att välja "Return borrowed item", otroligt smidigt!
















Alla böcker hamnar dock inte i appen automatiskt utan måste importeras via inställningarna (Books uppe i högra hörnet på bilden), sedan måste man lokalisera mappen som böckerna hamnat i. Det kan vara pyssligt, men jag hade inga större problem med det. Det är första gången man måste komma in i det bara, sedan är det plättlätt.

Under läsningens gång - Aldikoappen
Medan man läser kan man när som helst trycka mitt på plattan och sedan välja menyknapparna som jag kallar 1, 2 samt 3 efter deras ordning från vänster till höger.
Knapp 1 ger dig möjlighet att skriva anteckningar, highlighta någon del av texten du läser, sätta ett bokmärke, gå till en speciell sida eller få se innehållsförteckningen.
Knapp 2 ger möjlighet till att ändra hur du vill att sidan ska vara orienterad och ljusstyrkan (vilket är jättebra, plattan i sig kan ha en ljusstyrka och så fort du öppnar ett dokument kan den ha en helt annan ljusstyrka). Här inne kan du också enkelt genom att välja More få en massa alternativ gällande layout, text samt display. Här kan man fixa hur mycket man vill för att få det precis som man vill ha det. Vissa böcker tillåter inga ändringar i textstorlek dock, synd men sant, det har något att göra med bokens format.
Knapp 3 är en dela/hjälp-knapp.
Att hålla in plattans egen menyknapp ger möjligheter till att leta efter specifika ord på sidan, vilket kan vara bra om man letar efter något speciellt i dokument till exempel.

Bäst av allt än nog ändå att man kan hålla på med hur många böcker som helst, plattan blir aldrig tyngre eller glömmer var du slutade läsa.

Låna från biblioteket
Jag testade att låna från biblioteket direkt från plattan, det var lite pyssligt men nu när jag vet hur det fungerar så kommer det vara mycket enklare. Ett email-konto måste kopplas för att ett adobekonto ska kunna skapas, men det är inga konstigheter. Kom bara ihåg att vara ansluten till internet under hela processen.
Att efter nedladdning få in biblioteksböcker till aldiko görs enklast via Books-->Files-->Downloads, där finns biblioteksboken som en fil med namnet UR..., den är bara att importera till aldikobiblioteket och sedan börja läsa. Att lämna tillbaka boken är också busenkelt, se bilden ovan, tryck på de tre fyrkanterna till höger och välj "Return borrowed item", enklare än så blir det inte!
Fantastiskt nöjd med att jag inte behövde göra det via datorn, även om det faktiskt går.
Se mer detaljerade instuktioner för hur man gör för att låna böcker här.

Köpa böcker
Jag har testat att handla via Bokus e-bokssite dito.se. Det var barnsligt enkelt. Jag behövde inte ens ta hem den mycket kritiserade ditoappen.
Jag loggade in på dito.se via plattan med mitt bokus-inlogg, valde bok, klickade köp, skapade ett e-kort via banken*(man kan använda valfritt kreditkort annars), betalade med det, köpet genomfördes. Gick sedan in på Mina sidor, valde "Ladda ner", boken laddades ner och lades direkt i mitt aldikobibliotek. Bättre än så blir det inte. Allt samman tog inte ens tio minuter, och då var merparten av den tiden att skaffa bankens e-kort vilket man bara gör en gång, sedan kan man shoppa på!
Jag är en lycklig människa just nu, så enkelt trodde jag inte att det skulle vara! Smidigare kan det verkligen inte bli.
*e-kort kan skaffas via banken, ett fiktivt kort skapas med en begränsad giltighetstid samt begränsad mängd pengar, båda sakerna bestämmer man helt själv. Det gör köp säkrare och om något skulle hända så blir inte hela kontot länsat. Dessutom får det bokälskare att inte förköpa sig ;)

Negativa saker under läsningens gång

  • Lätt att byta sida, volymknapp samt klick på någon sida på skärmen gör att boken byter sida.Volymknapps-bläddringen är dock enkelt att stänga av. 
  • Vissa böcker har inte något omslag vilket jag tycker är fult och lite snålt, vissa har också en mycket begränsad förmåga att ändras vad gäller till exempel typsnitt samt storlek på text. 
  • Plattan kan upplevas som lite tung att hålla i.


Positiva saker under läsningens gång

  • Smarteyes, plattan slocknar aldrig så länge du tittar på den. Men lägg den ifrån dig och den slocknar!
  • Läsläge, justerar ljusstyrkan till en mer behaglig ton. Själv har jag den funktionen igång hela tiden.
  • Lätt att ändra ljusstyrka både manuellt för hela plattan och för aldikoappen endast.
  • Jag blir inte trött i ögonen alls av att läsa på plattan, det var något som jag var orolig för helt i onödan.


Mer allmänt om plattan
Något som är livsfarligt är de appar som man kan hämta ner, nu pratar jag främst om spel, det är barnsligt enkelt att hitta kanonkul spel som kostar inget eller väldigt lite. Vips så försvann tiden som man egentligen skulle ha diskat på!
Jämfört med en ipad så kan den här plattan kännas något långsam (knappt märkbart) men den är användarvänlig och lätt att komma överens med, speciellt om man har en samsung som telefon. Samsung-apparna vill gärna uppdateras ofta och i början kan det vara extremt frustrerande men så fort alla uppdateringar är gjorda så fungerar plattan utan problem snabbt och säkert.
Batteritiden är enligt mig mycket bra, mycket bättre än jag förväntade mig och plattan laddas snabbt när den kopplas till uttaget. Lite läskigt kan det dock vara att koppla in kabeln i plattan då den är trög att få i, det kanske är något som blir bättre med tiden men första gången gjorde det mig en aning nervös.

16 Gb internminne räcker hur långt som helst, speciellt om man skaffar böcker i epub-format, de tar knappt någon plats alls på plattan. Plattan läser de flesta format, worddokument har jag inte testat än men vet att man brukar behöva ladda ner en speciell app för att kunna läsa dem.
8"-skärm är perfekt för läsning enligt mig, sidan blir då ungefär som den hos en pocketbok vilket är alldeles lagom stort. Plattan blir inget monster i storlek och heller inte så liten att all text måste förstoras för att kunna läsas. Här märkte jag en stor skillnad mellan en ipad mini och min platta, minin är mer kvadratisk vilket förändrar layouten på läsningen på ett enligt mig negativt sätt jämfört med den hos den mer rektangulära samsungen.

En stor fördel med att ha en surfplatta och inte är läsplatta är nog ändå enkelheten med att använda internet, spela samt känsligheten hos touchskärmen. För att inte tala om att det finns färg på de här skärmen, det är något som jag verkligen värdesätter och saknade när jag testade Adlibris Letto.
Jag använder också surfplattan i min heltidssysselsättning och har en känsla av att jag kommer inkorporera den mer och mer med tiden, mångsidigheten är så användbar!

Tips på sidor där man kan ladda ner klassiker lagligt och gratis:
Jo men visst finns de! De gratis böckerna där copyright gått ut eller där författarna själva valt att göra böckerna tillgängliga för allmänheten helt gratis. Jag har numera massor med klassiker som jag hämtat hem gratis och lagligt via:
PCföralla
Litteraturbanken
Project Gutenberg
I dessa fall har jag laddat ner böckerna till datorn, lagt över dem på plattan och sedan importerat dem till aldikobibliotektet. Det kanske låter krångligt men är faktiskt enkelt efter man gjort det en gång.

Summering
Att använda en Samsung Galaxy Tab 3 är ett kanonsätt att läsa på. Läsläget (enkelt att stänga av eller starta) samt att det är så enkelt att själv ställa in ljusstyrkan är något som verkligen höjer kvalitén på läsningen. Smarteyes är även det mycket smart, hindrar plattan från att ligga och dra ström i onödan.
Mycket nöjd med batteritiden för övrigt.
Aldiko är den, enligt mig, bästa läsappen för android. Enkel och fullt kompatibel med bibliotekens lånesystem.
Det är lite väl lätt att vända blad, men det blir nog en vanesak med tiden att sluta komma emot skärmen hela tiden. Plattan kan även kännas något tung medan man ligger och läser men det är inte något som stör mig nämnvärt.
Något allmänt negativt om e-böcker är den ibland dåliga korrläsningen samt avsaknaden av omslag.
Annars är det en fantastisk pryl som jag inte kan fatta att jag väntade så länge med att skaffa! De fysiska böckerna har sin charm liksom e-böcker har sin, båda är kanon på sitt sätt och båda kommer få stanna i den här bokälskarens liv.

5 kommentarer:

  1. Har också en Samsung minitab men en lite äldre version, tycker att den funkar jättebra precis som du säger. Har laddat ned Kindles app i min också, många gratisböcker att ladda ned varje dag men med lite skiftande kvalitet så klart. Readershub har jag inte testat men av Kindle, Aldiko och Googlebooks så tycker jag personligen att den sistnämnda ger den mest behagliga läsupplevelsen, även om det är ganska liten skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kindles app har jag inte testat, tack för tipset!
      Readershub tyckte jag bara var krånglig, den kommer jag nog inte testa igen.
      Kul att du gillar din platta också, de är ju kanon!

      Radera
    2. Ja jag blev väldigt positivt överraskad måste jag säga. Var lite halvskeptisk till hela ebokskonceptet innan men var nyfiken och så hittade jag en billigt osv... :) Faran är ju dock som du säger att man spelar spel eller liknande på den istället för att läsa, det som är bra tycker jag är att man faktiskt inte ser de andra sakerna när man väl börjat läsa, dvs ingen list med du har mail eller liknande som stör.

      Radera
    3. Skeptisk var jag men det gick över snabbt! Jag kan bara hålla med dig om allting, de har verkligen tänkt till när de utformat dem. Spelen är livsfarliga ;)

      Radera
  2. Hej,
    en sak att tänka på när man väljer läsplatta eller surfplatta är att läsplattan kan du ha överallt. Även på stranden i strålande solsken ser du lätt att läsa i den. Köper man en Sony tex så har du en liten lampa att fälla upp som du kan ha där det är mörkt. Finns också lösa att köpa hos Adlibris, om du tex har Letto

    SvaraRadera