torsdag 20 mars 2014

Förskalv/Efterskalv - Sylvia Day

Titel: Förskalv/Efterskalv
Författare: Sylvia Day
Originaltitel: Afterburn/Aftershock
Sidantal: 315
Bindning: E-bok
Utgiven: 2014-03
Förlag: Harlequin
Betyg: 4 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Blanda aldrig affärer och nöjen. Släpp aldrig in politik i sovrummet.
På sätt och vis gjorde jag både och när jag lät Jackson Rutledge bli min älskare. Jag kan inte säga att jag inte blivit varnad.

Två år senare kom han tillbaka och stegade rakt in i en förhandling som jag arbetat hårt med. Under handledning av Lei Yeung, en av de skarpaste affärskvinnorna i New York, hade jag snappat upp ett och annat sedan Jax försvann. Jag var inte längre den unga kvinna han en gång lärt känna, men han hade inte förändrats alls. Till skillnad från förra gången våra vägar korsades visste jag precis vad jag kunde förvänta mig, och hur beroendeframkallande hans beröring kunde vara.

Den inre cirkeln av glamour, sex och privilegier var Jax lekplats - men nu kunde jag spelets regler. I den stenhårda affärsvärlden är det bara en sak som gäller: Håll dina fiender nära och dina före detta älskare ännu närmare ...
"

Min kommentar
Sylvia Day är min absoluta favoritförfattare i den här genren. Så, nu är det sagt. Jag kände det mer och mer under läsningens gång; hon är helt enkelt rätt.
Historien innehåller en relation som är allt annat än spikrak och det är så otroligt realistiskt. Om någon blir tillsammans med en svinrik person så kommer inte livet att vara så enkelt, problem kommer uppstå när någon tvingas anpassa sig till ett nytt levnadssätt.
Day är skicklig nog att hela boken igenom få mig att tänka "Är det verkligen värt det? Kanske borde de bara göra slut och slippa allting". Det är något jag uppskattar eftersom det ger lite allvar till berättelsen och inte tillåter huvudkaraktären att bli allt för godtrogen eller självklar.
Men visst finns det några men också. Mannen är som vanligt en Alpha som folk vänder sig om och tittar efter på gatan, han är också otroligt vältränad och kan inte ta ett "Nej", vilket ju egentligen är skrämmande. Men gränsen mellan vad som är skrämmande och vad som är tilltalande är hårfin och Day lyckas hålla sig på den tilltalande sidan. Men vetskapen om att det så enkel hade kunnat bli skrämmande är lite läskig i sig, att träffa Jax i verkligheten och ha ett förhållande med honom hade nog inte varit roligt alls. Därför är det tur att han är en styrd fiktiv karaktär.

Har man gillat Days tidigare böcker så kommer man inte bli besviken på den här. Rekommenderas!

Boken finns hos Adlibris, Harlequin, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. Oh den här måste jag bara skaffa :) Älskar hennes "för dig" böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tror jag att den här kan vara något för dig, huvudkaraktären är inte lika stark som Eva men fortfarande bra :)

      Radera