lördag 15 mars 2014

Prinsessan Kristalla - Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist

Titel: Prinsessan Kristalla
Författare: Anette Skåhlberg och Katarina Dahlquist
Sidantal: 44
Bindning: Inbunden
Utgiven: 2008
Förlag: Sagolikt bokförlag
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"När prinsessan Kristalla vägrar gifta sig spärras hon in i ett högt torn för att välja en av alla prinsarna. Men Kristalla rymmer och träffar sin stora kärlek. Nu måste hon övertyga kungen och drottningen om att få gifta sig med svärdsmidaren Vilda, en flicka från folket som inte är av kungligt blod... "

Min kommentar:
De här boken hittade jag tack vare Lyrans Noblesser (Tack!) och blev genast mycket intresserad. En sagobok där prinsessan blir kär i en flicka av folket? Hur de skulle framställa det för barnen var jag mycket nyfiken på, det fanns en hel del möjliga sätt att göra det på.
För att snabbt komma tills slutsatsen så tyckte jag att det var en fantastisk bok. Det var enkelt och självklart, jag är så imponerad av hur de lyckades undvika de vanliga fällorna som jag hört så många gånger. Man får älska vem man vill, så enkelt är det. Så enkelt gör också den här boken det. Helt enkelt perfekt.

Kanske var det lite mycket text, jag är inte bekant med hur mycket text det ska vara för vilka åldrar. Illustrationerna var riktigt fina och jag gillade verkligen historien. Jag skulle vilja påstå att det fanns en hel del dolda budskap som spelar på människors förmåga att dra förhastade slutsatser om sådant de inte vet tillräckligt mycket om. Så det finns mycket att säga om att stå på sig och våga göra som man vill, återigen kanonbra.
Jag funderar på att skaffa ett eget exemplar och läsa för alla barn jag kommer i kontakt med.

Kort sagt: rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar