torsdag 13 mars 2014

Sången ur det kinesiska rummet - Sam Ghazi

Titel: Sången ur det kinesiska rummet
Författare: Sam Ghazi
Sidantal: 229
Bindning: Inbunden
Förlag: Norstedts
Utgiven: 2014-02
Betyg: 4,5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Simona är läkare och forskare, anställd vid ett sjukhus med ett sofistikerat laboratorium. Där arbetar hon med Cepheus, en artificiell intelligens i robotform med en oskattbar inlärningsförmåga som blixtsnabbt kan diagnosticera komplicerade cancerprover. Men snart händer något som stör arbetet.
Det uppstår spontana korskopplingar mellan inlärda erfarenheter, fakta och programkomponenter: Cepheus börjar tänka självständiga tankar. Han resonerar, reflekterar; först över sin position, därefter över sitt öde. Vad skulle hända om han flydde? Vad är poesi? Är han lika mycket värd som en människa?

I Simonas värld kan Cepheus aldrig bli annat än en maskin. Han tjänar forskningen och samhällsnyttan. Så sker ett elavbrott och hon påträffar märkliga ordslingor istället för provsvar. Kan hon verkligen fortsätta att lita på honom? Borde han skickas på felsökning? Stängas av, kanske för gott? Eller är det redan för sent? Med sina tentakler i cyberrymden har Cepheus funnit ett sätt att kapa dator- och säkerhetssystem på nätterna. Han kan övervaka Simona via tv:n, tända och mörklägga staden, forma sina egna tankar, goda som onda. Bli ett skapande jag.

Sam Ghazis både spännande och poetiska romandebut utspelas i ett framtida Stockholm. Med en kubricksk precision gestaltar han vad som skulle kunna ske om artificiellt liv ifrågasatte människorna som en gång skapade det.
"

Min kommentar
Jag ville inte tycka om det här boken av någon anledning, men jag kunde inte stå emot den. Den hade allt det som jag letat efter i en bok med det här konceptet.
Människorna bygger en maskin som ska efterlikna människan på alla sätt, men den ska vara bättre. Trots att den får känslor och ett inre landskap så behandlas den fortfarande som en maskin. Vad är poängen med att ge den känslor om den inte får använda dem? Det är som uppgjort för ett liv under tortyr, förutsatt att man anser att det är ett liv.
Boken öppnar upp för många funderingar kring vad som är rätt och riktigt och jag kan inte annat än uppskatta det galet mycket. Jag slukade boken.

Men, det finns ett par men. Boken har några saker som kan irritera lite grann, vissa bitar av texten är obegripliga och har antagligen en symbolisk mening som jag inte förstår. Många av dessa delar förstår jag, men inte alla.
Sedan finns det lite frågetecken kring texten, eller snarare avsaknaden av frågetecken. Vissa frågor i texten saknar ett frågetecken i slutet av meningen, det stör mig.
Prästen irriterade mig, var han verklig eller virtuell? Ibland suddades gränserna ut.
Det underlättar om man har en tekniskt och medicinskt intresse. Lite biologi, etik och funderingar på livet skadar inte heller.

Men sammanfattningsvis en riktigt intressant debutroman som berör några riktigt intressanta frågeställningar.

Rekommenderas!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

2 kommentarer:

  1. OK, nu har jag nog bestämt mig, får nog ta och läsa denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst så olika omdömen om den här, men den var liten och snabbläst och föll i alla fall mig i smaken. Hoppas du också kommer tycka om den! :)

      Radera