torsdag 27 mars 2014

Stad av skuggor - Cassandra Clare

Titel: Stad av skuggor
Författare: Cassandra Clare
Originaltitel: City of Bones
Serie: Mortal instruments #1
Sidantal: 526
Bindning: E-bok
Utgiven: 2013
Förlag: Bonnier Carlsen
Betyg: 5 av 5

Beskrivning från Adlibris:
"Följ med till New Yorks mörka sida, till de varelser som föredrar att röra sig i natten och skuggorna. Här finns demoner, vampyrer, varulvar, trollkarlar, älvor, skönhet, skräck och passion. The Mortal Instruments är den mest framgångsrika internationella urban fantasy-serien vid sidan av Twilight de senaste åren.

Det är en vanlig söndagskväll och sommarlov. Clary Fray har fått med sig sin bästa vän Simon till klubben hon gillar, Pandemonium. Men det blir allt annat än en vanlig kväll, det blir början på Clarys nya liv.
Clary blir vittne till hur tre ungdomar med konstiga tatueringar och vapen (tjejen har en piska!) dödar en kille inne på klubben. Om det nu är en "kille". Han ser väldigt konstig ut på slutet och hans kropp försvinner utan minsta blodspår. Och det är uppenbart att det bara är Clary som kan se mördarna.

Det blir om möjligt ännu konstigare nästa dag då en av mördarna, Jace, dyker upp på samma fik som Clary och Simon. Och samma kväll försvinner Clarys mamma spårlöst ...
"

Min kommentar
Jag hade mina funderingar kring att påbörja den här serien och väntade tills den värsta hypen lagt sig. Dessutom såg jag filmen innan, en ganska frustrerande upplevelse för övrigt.
Jag valde att använda uttrycket "döm aldrig en bok efter dess filmatisering" och det här var verkligen ett fall när det kom till användning. Det tog nämligen inte många sidor innan jag skrattade högt för mig själv och kom på mig själv med att tycka om både karaktärer och historia.
Historien är spännande och karaktärerna är inte så givna som jag hade trott de skulle vara, jag blev helt enkelt mycket positivt överraskad!
Kort sagt så tokgillade jag boken och fick hålla mig från att sträckläsa ut den på en natt. Men visst förlorade jag ett par timmars sömn hit och dit...
Rekommenderar verkligen den här boken, jag ska se till att kasta mig över nästa del i serien så snart som möjligt!

Finns hos Adlibris, Bokus och CDON.

6 kommentarer:

  1. Det är verkligen en bra serie! Det ska bli spännande att se hur Clare avslutar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig! Om båda sakerna!

      Radera
  2. Vad kul att du gillade den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är härligt när man ramlar på bra böcker! :)

      Radera
  3. Det som är tråkigt med den här filmen är att den avslöjar mer än vad boken gör..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev mest bara mycket förvirrad när jag såg den, men nu när jag tänker efter så har du ju helt rätt! Tänkte inte på det... Hm.. Undrar vad man tänkte där?

      Radera